By Lucie Janotova & Eva Jasanovska

Veronika & Bienále – Arsenale

Vize budoucností a Veroničin pohled do závěrečné části její italské pouti. Vydejte se na ní s námi!

Ještě něco přes měsíc máte na to vydat se do Benátek! Je tam krásně a letošní Bienále stojí za to. Tohle je konec mého třídílného seriálu, a taky začátek něčeho nového…

“All the World‘s Futures”, tedy Budoucnosti světa, je název a téma celého 56. ročníku letošního Bienále, které kurátorsky zaštítil Okwui Enwezor. Vzhledem k množnému číslu jde o verze budoucnosti, možnosti, varianty a volbu budoucnosti, kterou svým mravenčím způsobem ovlivňuje každý z nás.
Chris Ofili

Chris Offili

Čínský umělec a profesor umění, Qiu Zhijie, který je zároveň teoretik umění, se vztahuje k tématu budoucnosti projektem “Historical Circular”, což bych volně přeložila jako “Historie v kruhu”. Historie je něco, co se opakuje a co se opakovat bude – co se stalo kdysi, stane se v budoucnosti znovu. Autor zde prezentuje rozsáhlý soubor prací, které označuje jako historický výzkum. Jeho výstupy jsou často instalace, se kterými divák může vejít v jakýsi fyzický kontakt. Někde něco posunout, postrčit, doplést pletenec z lidských vlasů.

Dílo na obrázku se jmenuje Velký vůdce, je to objekt oblečený do vojenského kabátku. Když do něj strčíte, nespadne a vždy se vrátí zpět nahoru.

Qiu Zhijine

Qiu Zhijie

Obří malířskou instalaci nazvanou “Trubka bez názvu” umístila do prostor Arsenalle německá umělkyně Katharina Grosse. Ta pracuje s prostorem a materiály v duchu jakéhosi „neuspořádaného systému“. Scénická prostorová instalace z obrovských závěsů a drapérií, hlíny, písku a alumínia, vše posprejováno, naznačuje sesuvy půdy či nějakou environmentální katastrofu.. nebo scénu sci-fi.

Katharina Grosse_1

Katharina Grosse_2

Katharina Grosse

Umělec Hiwa K posbíral v různých oblastech rodného Iráku části vojenského vybavení jako bomby, střepiny, náboje a dělostřelecké granáty. Při jejich třídění identifikoval části zbraní pocházející ze třiceti různých zemí. Svou sbírku roztavil a ukoval z ní velký zvon, který v expozici Bienále usadil přímo na zem a tak nemůže zvonit. Doslova tak přetvořil destrukci ve stvoření.

Hiwa K,

Hiwa K

“What Remains is Tomorrow”, “ Co zbývá je zítřek”, je název výstavy v pavilonu Jihoafrické republiky, který se nachází v prostorách Arsenalle a svým konceptem přímo navazuje na téma celého Bienále. Jihoafrická republika zde představuje řadu umělců, jejichž práce se hluboce dotýkají lokálních problémů a témat jako jsou moc, svoboda a občanská svoboda.

Na fotce vidíme oblek astronauta vyrobený z bankovek od Geralda Machona. Zajímavostí je, že mezi vystavujícími Jihoafrického pavilonu se nachází i Robin Rhode, performer, který v roce 2003 vystavoval v mé Galerii Home. Tu jsem založila a vedla.
Gerald Machona

Nandipha Mtambo

Gerald Machona a Nandipha Mtambo

To je z mého Bienále vše, příště už se budeme pohybovat v širším „geo spektru“ vizuálního dění. Těším se!
A jenom tak pro připomenutí: V říjnu probíhá v Londýně jeden nejuznávanějších světových veletrhů současného umění Frieze, který si veřejnost i profesionálové oblíbili pro jeho odbornou přesnost a kvalitu. Jde o přidruženou aktivitu časopisu Frieze, který vznikl v roce 1991. Součástí veletrhu jsou diskuze, hudební i filmové produkce nebo výstava Rachel Adams, výherkyně letošní Frieze Artist Award.

Frize London_GUAN Xiao, Sunset, Installation, Lightbox photo, wood, metal, artificial flowers, reisin, Dimensions variable, 2012

 Frieze

VERONIKA
DRAHOTOVÁ

vizuální umělkyně
Zdroje: Archiv Veroniky

Vydáno: 25.10.2015 | Všechny články autora



Může se vám také líbit:


 



Wishlist