By Lucie Janotova & Eva Jasanovska

Pocukrované děti. Jak moc jsou vaše děti sladké?

Jedí i vaše děti příliš mnoho cukru?

Všechno, co jste kdy chtěli vědět o cukru, abyste právě vy mohli činit ta správná rozhodnutí.

IMG_8385

Cukr: chutný, slaďoučký, neodolatelný. Mnozí z nás sladké milují a zkonzumují ho kapánek víc, než je v doporučení pro „zdravou, vyváženou stravu“. Kolik ho ale smí sníst naše děti a na co si máme dávat pozor?

Jsou dva typy cukrů, které se vyskytují v naší stravě: přírodní a přidané. Přirozeně se cukry vyskytují v ovoci a mléku. Ty se nazývají laktóza (v mléce) a fruktóza (ovocný cukr). Ale cukry obsažené v džusech, koláčích, sušenkách, sladkostech a nápojích jsou všechny přidané.

Děti by příliš mnoho potravin s přidaným cukrem konzumovat neměly:

  • Příjem cukru předškolních dětí by neměl přesáhnout čtyři čajové lžičky přidaného cukru denně.
  • Děti mezi 4-8 roky by neměly přijímat víc než 3 čajové lžičky přidaného cukru denně.
  • Školní děti a teenageři by neměli přijímat víc než 5-8 čajových lžiček denně.

 

Hra na schovávanou

 Zpracovávaná jídla a rafinované sacharidy jsou často napěchovány přidanými cukry. Dávejte si proto pozor na:

  • Sušenky, koláče & sladké pečivo
  • Bílou rýži & bílý chléb
  • Čokoládu
  • Džemy
  • Hotová jídla & omáčky jako třeba kečup nebo plechovka fazolí
  • Ochucené nápoje
  • Sladké či jiné svačinové tyčinky
  • Jogurty – přírodní bez příchutě jsou v pořádku, protože obsahují jen přírodní laktózu. Ochucené jogurty obsahují významný podíl cukru.

Pozor… Cukry jsou také přidávány do zpracovávaných jídel jako dochucovadlo, jako konzervant, kypřidlo nebo neutralizační činidlo.

 

Zub času

Přemíra konzumace cukru je spojená s kazivostí zubů. Je to způsobeno tím, že cukr představuje potravu pro ústní bakterie, které se rozmnoží a způsobí zubní kazy. Mimo kazivost zubů je ale excesivní konzumace cukru s pojená i s:

  • S celkově nedostatečnou stravou: cukr zajišťuje energii, ale obecně je chudý na vitamíny a minerály. V zásadě je zdrojem „prázdných kalorií“.
  • Zvýšeným podílem tělesného tuku: ačkoliv cukr není původcem veškerého nabírání váhy, jeho konzumace může vést k ukládání tuku.
  • Dětskou hyperaktivitou: příjem vysokého množství cukru může způsobit výkyvy krevní glukózy vedoucí u některých dětí k problémům s chováním.

 

Cukrouši  

Navzdory populárním informacím, zdravější přidaný cukr neexistuje. Med, melasa, agávový sirup či nektar, třtinový cukr nebo přirozený ovocný cukr nemají oproti bílému cukru žádnou nutriční výhodu.

IMG_8386

Gabriela doporučuje:

  • Všímejte si složení výrobků. Staňte se spotřebitelskými odborníky a na čtení etiket na zadních stranách si najděte čas. Potravinářský průmysl musí uvádět pořadí ingrediencí dle obsahu ve výrobku.
  • Pokud je cukr, sirup či med uveden jako jeden z prvních, celkový podíl cukru je vysoký.
  • Hledejte sacharidy (z nichž cukrů) je uvedeno na nutriční etiketě.

 

Více než 15 g celkového cukru na 100 g = VYSOKÝ PODÍL

  • Dejte pozor na džusy: omezte jejich příjem na jednu sklenici denně a vybírejte ty fresh či smoothies, které obsahují vlákninu, vitamíny a minerály. Ovocné nápoje dětem řeďte vodou, čímž dále snížíte podíl cukru.
  • Vyvarujte se kukuřičného sirupu, kukuřičného sirupu s vysokým obsahem fruktózy, dextrózy, fruktózového sladidla a dextrinu. Ty všechny jsou umělými sladidly a ty nedoporučujeme.
  • Ujistěte se, že deserty, koláče a sladkosti jsou občasnou odměnou a ne každodenní záležitostí.

 

Pečte koláče doma a svačinky připravujte samy, abyste měla přehled o přijatých cukrech. Volte přírodní jogurt s ovocem nebo lesními plody. Ovoce jako jablka, banány nebo datle jsou skvělými přírodními dochucovadly a alternativními zdroji cukru.

  • Používejte základní, přirozené potraviny. Tak budete mít jistotu že vás nepřekvapí přidaný cukr! Přirozené potraviny vaše rostoucí děti zásobí veškerými živinami, které potřebují.
  • Vybírejte celozrnné, neslazené cereálie. Dětské cereálie jsou často plné cukru.

Návrh bez názvu (19)

GABRIELA
PEACOCK

nutriční specialistka
Zdroje:

Vydáno: 7.1.2019 | Všechny články autora



Může se vám také líbit:

  • uvodni   Deyrolle a Petit Bateau je spojením dvou jedinečných francouzských institucí. Rostliny a živočichové od mistra školních učebnic DEYROLLA se spojili s bavlnou a vytvořili výjimečnou kolekci pro miminka, děti i dospělé. Deyrolle věnoval svůj život vědě, neustále podporoval představivost generace[číst více]
  • pomerancova marmelada “Marmelády z citrusů jsou především anglosaskou doménou. Neobvyklé chutě v sobě spojují sladkost a nakyslost s mírnou hořkostí. Tu naší pomerančovou marmeládu jsme zjemnili pravou vanilkou. Hodí se na chléb, palačinky nebo ji vyzkoušejte na toustíku s plátkem kvalitního ementálu,”[číst více]
  • Snímek obrazovky 2017-12-27 v 12.22.13 Oleje obecně obsahují hodně tuků, ale velká část z nich je prospěšných. Jenže i ty zdravé se mohou stát škodlivými, pokud je použijete při vyšších teplotách, než je jejich kouřový bod. Ty mají různé oleje odlišné a pokud jejich teplota tento[číst více]

 



Wishlist