By Lucie Janotova & Eva Jasanovska

Všelék: co možná nevíte o dobré polévce

Víte, že polévka může srážet teplotu a je ideální při rekonvalescenci? Čtěte o další moudré potravině našich babiček!

 

polevka

 

Nejnovější americké studie odhalily něco, co naše babičky a maminky dobře znaly – polévka je totiž velice silný lék pro oslabený organismus. Naši předci se totiž rozhodně neládovali paralenem ani sytě růžovými tabletkami – jako nemocní dostali polévku.

Vývar z kostí totiž „inhibuje migraci neutrofilů“, neboli ovlivňuje pohyb bílých krvinek, čímž snižuje vedlejší účinky zánětu v organismu napadeného chřipkou nebo podobným virovým onemocněním, a to je jen jeden z účinků vývaru.

„Existují vědecké důkazy, že chrupavky, želatina a další složky, které se nalézají v domácím vývaru, mají preventivní účinek a někdy dokonce zvrátí osteoartritidu, osteoporózu, syndrom dráždivého tračníků, autoimunitní onemocnění a dokonce rakovinu,“ říká nutriční vědec Kaayla T. Daniel, PhD.

Vývar z kostí pomáhá „nakopnout“ imunitní systém. Důležité je ale vařit polévku pomalu. Jedině velmi pomalý var – může trvat až 24 hodin – totiž způsobí, že se z kostí a šlach, které na polévku použijeme, uvolní léčivé látky. Mezi nimi najdeme kolagen, ale i esenciální aminokyseliny jako prolin, glycin a glutamin. Právě ty příznivě působí na naše zdraví, zklidňují a léčí.

Kromě toho kostní dřeň a minerály v kostech obsažené napomáhají regeneraci krevních buněk, včetně již zmíněných bílých krvinek, které jsou zodpovědné za obranyschopnost organismu. Když navíc přidáte do polévky zeleninu, uvolňují se z ní další důležité výživné látky, které přidávají svůj účinek k celkově antivirovému a antibiotickému působení vývaru.

Působení látek v polévce:

  1. Kolagen a želatina

Podporují růst vlasů, regeneraci a zdravý vzhled kůže a pomáhají udržovat pevné nehty. Želatina podporuje zdravé trávení, například tím, že chrání a zaceluje žaludeční výstelku. Pomáhá i trávení ostatních živin.

  1. Glutamin

Je důležitou aminokyselinou pro imunitu (a při zátěži se spaluje několikrát rychleji, než aminokyseliny jiné). Kromě toho jde o „lék“ na syndrom dráždivého tračníku.

  1. Glycin

Přirozeně detoxikuje tělo. Kromě toho podporuje zažívání a správné vylučování žaludečních šťáv.

  1. Prolin

Příznivě působí na zdraví kůže. Také je důležitý pro udržení správné hladiny krevního tlaku, zvláště u osob, které mají tlak vyšší.

  1. Minerály obsažené v kostní dřeni

Vápník, hořčík, sodík a fosfor. Bez těchto minerálů není uzdravení těla možné – jejich nedostatek vede ke zhoršení imunity i nervových funkcí, křečím a dalším nepříjemným projevům. Při pocení a horečce se samozřejmě vyplavují z těla rychleji.

     6. Zelenina

Houby: Obsahují mnoho bioaktivních látek, včetně polysacharidů, glykoproteinů, ergosterolů, triterpenů a dokonce antibiotik.

Mrkev: Nejde jen o beta-karoten, který se v průběhu trávení přemění na vitamin A, jenž má nejen účinky na náš zrak, ale může pomoci dokonce i proti rakovině. Dalšími látkami, obsaženými v mrkvi, jsou kromě vlákniny, jež prospívá trávení, také vitamin K, sodík, foláty, mangan, fosfor, hořčík, vitamin E a zinek. Jedna studie z roku 2000 dokonce prokázala, že vařená mrkev má vyšší obsah beta-karotenu a kyseliny fenolové, než ta syrová.

Česnek: Jedno z nejzdravějších jídel na světě. Vyplatí se ho však přidat do polévky syrový. Syrový česnek je totiž přírodním antibiotikem a likviduje i viry a plísně.

Celer: Důležitým zdrojem antioxidantů a flavonoidů. Studie ukázaly, že snižuje riziko zánětů i srdečních chorob, podporuje imunitní systém a brzdí růst rakovinných buněk.

Pepř: Pomáhá zlepšit zažívání, ale je také antioxidantem a pomáhá proti baktériím, kromě toho působí diureticky (tedy odvodňuje).

Tymián: Pomáhá udržet zdravé ledviny, srdce a mozek a je dobrým zdrojem manganu.

Zkuste tento recept na kuřecí vývar:

Poté, co použijete kuře pro slavnostní oběd, přichází na řadu využít jeho kosti.

  • 1 vařená kuřecí kostra
  • 10 hrnků vody
  • 4 stroužky česneku
  • 4-5 mrkví
  • 3 stonky celeru
  • čerstvá petrželka nebo tymián

Všechny ingredience dejte do velkého hrnce a pomalu přiveďte k varu, uberte plamen. Přikryjte pokličkou a vařte další dvě hodiny. Vývar slejte.

 

Dobrou zdravou BoBo chuť!

Ola

 

PS: V příspěvku byl použit článek IMMUNE BOOSTING BONE BROTH

 

OLGA
JASANOVSKÁ

editorka
Zdroje:

Vydáno: 10.2.2019 | Všechny články autora



Může se vám také líbit:

  • snimek-obrazovky-2016-09-29-v-10-15-25 Mezinárodní den kávy, který byl minulý týden, nás přivedl na jednu vtipnou myšlenku… Pokud byste měli vybrat z instagramu nejpopulárnější selfie, určitě na ní nebude chybět hrnek s kávou. Proto jsme se zamysleli nad tím, jak udělat tu nejlepší fotografii[číst více]
  • uvodni2 Bublinky milujeme! Ty v láhvi rozhodně (!) a i ty ve vaně. A kdy jindy si je (oboje) užít než během sychravých podzimních večerů, kdy vaše děti spí. Proto jsme vybraly ty, které nás baví svojí vůní, konzistencí a v[číst více]
  • hero_eros_bath_bomb2of1 Valentýn mám spojený se smysly! Romantická večeře, masáž, koupel ve dvou, dortíky, krb či svíčky. A to vše zahaleno do příjemné teplé vůně… Vybraly jsem pro vás valentýnskou kosmetiku, která vám ten váš zamilovaný den krásně voňavě zpříjemní.     Sephora přichází[číst více]

 



Wishlist