By Lucie Janotova & Eva Jasanovska

Všelék: co možná nevíte o dobré polévce

Víte, že polévka může srážet teplotu a je ideální při rekonvalescenci? Čtěte o další moudré potravině našich babiček!

 

polevka

 

Nejnovější americké studie odhalily něco, co naše babičky a maminky dobře znaly – polévka je totiž velice silný lék pro oslabený organismus. Naši předci se totiž rozhodně neládovali paralenem ani sytě růžovými tabletkami – jako nemocní dostali polévku.

Vývar z kostí totiž „inhibuje migraci neutrofilů“, neboli ovlivňuje pohyb bílých krvinek, čímž snižuje vedlejší účinky zánětu v organismu napadeného chřipkou nebo podobným virovým onemocněním, a to je jen jeden z účinků vývaru.

„Existují vědecké důkazy, že chrupavky, želatina a další složky, které se nalézají v domácím vývaru, mají preventivní účinek a někdy dokonce zvrátí osteoartritidu, osteoporózu, syndrom dráždivého tračníků, autoimunitní onemocnění a dokonce rakovinu,“ říká nutriční vědec Kaayla T. Daniel, PhD.

Vývar z kostí pomáhá „nakopnout“ imunitní systém. Důležité je ale vařit polévku pomalu. Jedině velmi pomalý var – může trvat až 24 hodin – totiž způsobí, že se z kostí a šlach, které na polévku použijeme, uvolní léčivé látky. Mezi nimi najdeme kolagen, ale i esenciální aminokyseliny jako prolin, glycin a glutamin. Právě ty příznivě působí na naše zdraví, zklidňují a léčí.

Kromě toho kostní dřeň a minerály v kostech obsažené napomáhají regeneraci krevních buněk, včetně již zmíněných bílých krvinek, které jsou zodpovědné za obranyschopnost organismu. Když navíc přidáte do polévky zeleninu, uvolňují se z ní další důležité výživné látky, které přidávají svůj účinek k celkově antivirovému a antibiotickému působení vývaru.

Působení látek v polévce:

  1. Kolagen a želatina

Podporují růst vlasů, regeneraci a zdravý vzhled kůže a pomáhají udržovat pevné nehty. Želatina podporuje zdravé trávení, například tím, že chrání a zaceluje žaludeční výstelku. Pomáhá i trávení ostatních živin.

  1. Glutamin

Je důležitou aminokyselinou pro imunitu (a při zátěži se spaluje několikrát rychleji, než aminokyseliny jiné). Kromě toho jde o „lék“ na syndrom dráždivého tračníku.

  1. Glycin

Přirozeně detoxikuje tělo. Kromě toho podporuje zažívání a správné vylučování žaludečních šťáv.

  1. Prolin

Příznivě působí na zdraví kůže. Také je důležitý pro udržení správné hladiny krevního tlaku, zvláště u osob, které mají tlak vyšší.

  1. Minerály obsažené v kostní dřeni

Vápník, hořčík, sodík a fosfor. Bez těchto minerálů není uzdravení těla možné – jejich nedostatek vede ke zhoršení imunity i nervových funkcí, křečím a dalším nepříjemným projevům. Při pocení a horečce se samozřejmě vyplavují z těla rychleji.

     6. Zelenina

Houby: Obsahují mnoho bioaktivních látek, včetně polysacharidů, glykoproteinů, ergosterolů, triterpenů a dokonce antibiotik.

Mrkev: Nejde jen o beta-karoten, který se v průběhu trávení přemění na vitamin A, jenž má nejen účinky na náš zrak, ale může pomoci dokonce i proti rakovině. Dalšími látkami, obsaženými v mrkvi, jsou kromě vlákniny, jež prospívá trávení, také vitamin K, sodík, foláty, mangan, fosfor, hořčík, vitamin E a zinek. Jedna studie z roku 2000 dokonce prokázala, že vařená mrkev má vyšší obsah beta-karotenu a kyseliny fenolové, než ta syrová.

Česnek: Jedno z nejzdravějších jídel na světě. Vyplatí se ho však přidat do polévky syrový. Syrový česnek je totiž přírodním antibiotikem a likviduje i viry a plísně.

Celer: Důležitým zdrojem antioxidantů a flavonoidů. Studie ukázaly, že snižuje riziko zánětů i srdečních chorob, podporuje imunitní systém a brzdí růst rakovinných buněk.

Pepř: Pomáhá zlepšit zažívání, ale je také antioxidantem a pomáhá proti baktériím, kromě toho působí diureticky (tedy odvodňuje).

Tymián: Pomáhá udržet zdravé ledviny, srdce a mozek a je dobrým zdrojem manganu.

Zkuste tento recept na kuřecí vývar:

Poté, co použijete kuře pro slavnostní oběd, přichází na řadu využít jeho kosti.

  • 1 vařená kuřecí kostra
  • 10 hrnků vody
  • 4 stroužky česneku
  • 4-5 mrkví
  • 3 stonky celeru
  • čerstvá petrželka nebo tymián

Všechny ingredience dejte do velkého hrnce a pomalu přiveďte k varu, uberte plamen. Přikryjte pokličkou a vařte další dvě hodiny. Vývar slejte.

 

Dobrou zdravou BoBo chuť!

Ola

 

PS: V příspěvku byl použit článek IMMUNE BOOSTING BONE BROTH

 

OLGA
JASANOVSKÁ

editorka
Zdroje:

Vydáno: 10.2.2019 | Všechny články autora



Může se vám také líbit:

  • snimek-obrazovky-2017-01-02-v-13-06-42 Jsem z duše líná osoba! I když to tak možná nevypadá, ke každému pohybu se musím opravdu nutit. (Dobře… přiznám, že jedinou mojí výjimkou je pilates, ale to mi mnohdy spíš přijde jako relaxace než otravný trénink!) Kdybych mohla, raději[číst více]
  • uvodni Narození třetího BoBo miminka přišlo začátkem května! Právě včas na to, abych v předstihu vybrala ten správně roztomilý dárek pro fazolku a hlavně pro Evu. Upřímně mi to moc neusnadnila tím, že se nechala do poslední chvíle překvapit, jestli to bude holka,[číst více]
  • lucie a eva uvodni   Vítejte na našem blogu! Jsme dvě podnikavé ženy. Poprvé jsme se potkaly v 19ti letech ve vydavatelském domě Stratosféra, kde jsme obě pracovaly. Eva jako stylistka a Lucie jako módní redaktorka. Naše pracovní cesty se brzy rozdělily, ale přítelkyněmi[číst více]

 



Wishlist