By Lucie Janotova & Eva Jasanovska

Nutriční průvodce: Znáte „šťastná jídla“?

Víte, které potraviny ovlivňují vaši psychiku? 5 tipů od Gabriely, které Vám na jaře zvednou náladu.

gabina

 

Po dlouhé a vlhké zimě, která je téměř za námi, se snažíme znovu vzpružit svá těla a srovnat krok s jarem. Všichni někdy potřebujeme nějaké to nakopnutí, co se nálady týče! Zkuste ale tentokrát místo vína a čokolády sáhnout po přírodních alternativách.  

Zde je Gabrieliných 5 top tipů a další 4 důležité látky, které bychom neměli zanedbat: 

gabina

Kvůli zkrácené době denního světla a nižšímu vystavování se už tak omezeným slunečním paprskům během zimních měsíců, se hladiny vitamínu D často nacházejí na podobných úrovních, jako venkovní teplota. Pro vyrovnanou náladu je vitamín D kritickou živinou, takže je skutečně důležité, abyste jeho příjem během zimních měsíců zvýšili. Pokud máte pocit, že se vás tento problém týká, můžete požádat svého praktického lékaře o zkontrolování hladiny jednoduchým testem. Pokud zvolíte suplement, sáhněte po D3 (cholekalciferol), protože toto je jeho aktivní forma, kterou přirozeně produkuje kůže v reakci na sluneční svit.

gabina

Tyto šikovné tuky jsou zásadní pro mnoho různých aspektů dobrého zdraví, a přesto často ve stravě nedostatečně zastoupeny. Výzkumy potvrzují, že množství a typ tuku, který konzumujete, má zásadní vliv na to, jak myslíte a cítíte se. Zajímavé také je, že země s vysokou konzumací ryb mají nízké procento deprese. Zvolte si tučné ryby jako je losos, makrela, ančovičky, sardinky a čerstvý tuňák. Pokud nemáte rádi ryby (nebo jejich zápach a jejich přípravu), zvolte silný suplement EPA/DHA omega 3 (Rybí olej), který je čistým a vyváženým přípravkem. Tuky nižší kvality vám spíš uškodí, než pomůžou, proto investujte do těch nejkvalitnějších, které si můžete dovolit.

gabina

Nevyrovnané hladiny cukru jsou často zodpovědné za velké výkyvy nálad a úporné chutě na sladké. Vysoký příjem rafinovaných a zpracovávaných jídel, sladkých nápojů, tyčinek a jiných svačinek, alkoholu a nápojů s obsahem kofeinu k této nerovnováze vedou. Začněte správně postupně se uvolňujícími sacharidy (tmavé celozrnné pečivo), u kterých trvá trávení déle a energii vám dodávají postupně, čímž podporují zdravou náladu.

gabina

Abychom udržovali úrovně cukru ve správné hladině, je klíčové, aby každé jídlo i svačinka obsahovaly kombinaci sacharidů a bílkovin. Například, jablko je výživné, ale přidejte hrst ořechů a semínek a okamžitě se stává mnohem komplexnějším. Sladké ranní pečivo vyměňte za granolu s jogurtem nebo za sázené vejce na žitném toastu. Jezte pravidelně takto vyvážená jídla a svačinky a podpoříte tím vaši přirozenou harmonii.

gabina

Naše nálady i hladina energie jsou ovlivněny neurotransmitery – slupinou mozkových chemických sloučenin vyráběných z bílkovin. Tryptofan předchází serotoninu, „šťastnému“ neurotransmiteru našeho těla zodpovědným za pocity štěstí, spánek a kontrolu chuti k jídlu. Zdá se, že konzumací potravin bohatých na tryptofany, jako je Cottage cheese, krůtí a kuřecí maso, vejce, mléko, mandle, sója a losos můžete ovlivnit hladinu serotoninu v mozku.

Další důležité vitamíny a minerály: 

gabina

Brokolice, špenát, chřest, hrášek, cizrna, hnědá rýže a cereálie s přidanými vitamíny a minerály

gabina

Drůbež, vepřové maso, ryby, chléb, celozrnné pečivo, vejce, zelenina, buráky, mléko

gabina

Pomeranče, kiwi, brokolice, papriky, jablka, rajčata, tykev

gabina

Maso, mořské plody, mléko, sýry, chléb, pšeničné klíčky

Vyrovnané jaro plné dobré nálady Vám přeje Gabriela a tým! 

 

 

GABRIELA
PEACOCK

nutriční specialistka
Zdroje: archiv

Vydáno: 5.4.2016 | Všechny články autora



Může se vám také líbit:

  • Největší každoroční událost kadeřnického světa – The Alternative Hair Show – se letos koná ve dnech 9. a 10. října a diváci ji mohou podruhé v historii zhlédnout online. Již 38 let slouží tento pozoruhodný projekt jako inspirující platforma pro[číst více]
  • Když mám být upřímná, jsem vlastně ráda, že přichází zima! A to i přesto, že ji z duše nesnáším! Jeden z hlavních důvodů mého šíleného rozhodnutí jsou poporodní kila, která se mě ne a ne pustit. A proto jsem víc než[číst více]
  • Devatenáct modelů, včetně lodiček se zavřenou nebo otevřenou špičkou, na platformě nebo bez, se sedmi různými výškami podpatků, na vás čeká od 4. do 9. listopadu 2015 v pražském obchodě Prada, kde si je můžete objednat s osobní personifikací. Kromě vašeho iniciálu[číst více]

 



Wishlist