By Lucie Janotova & Eva Jasanovska

Gabriela Peacock: Tušili jste, že tak moc dokáže strava ovlivnit náladu?

Vyzrajte na zimní blues změnou jídelníčku!

Skutečnost, že se cítíte dobře jak po fyzické, tak psychické stránce, vyžaduje rovnováhu všech aspektů vašeho života, stravu nevyjímaje. Příznaky nedostatečného přísunu živin zahrnují změny nálad, podrážděnost, nespavost a poruchy soustředění. To všechno jsou známky toho, že vaše tělo či mozek nedostává to, co si zasluhuje. Nálady a také naše hladiny energie jsou ovlivňovány neurotransmitery a konzumace určitých potravin hladiny neurotransmiterů vytvořených v mozku ovlivňuje. Jsou to chemické látky syntetizované z bílkoviny. Jejich příkladem je: serotonin, dopamin & acetylcholin.

 010

 

Serotonin je neurotransmiterem zodpovědným za dobrou náladu, spánek a chuť k jídlu. Specifickou aminokyselinou, ze které se serotonin vyrábí, je tryptofan. Uvádí se, že konzumací potravin bohatých na tryptofan dokážete ovlivnit hladiny serotoninu v mozku.

 

Potraviny bohaté na tryptofan:

 

  • sýr cottage
  • krůtí & kuřecí maso
  • vejce
  • sójové boby
  • červené fazole

 

  • avokádo
  • fíky
  • mléko
  • mandle
  • tofu

 

  • tuňák
  • losos
  • cizrna
  • banány
  • slunečnicová semínka

 

Další tipy pro zlepšení nálady:

 

Vitamín D

 

Pravidelným užíváním vitamínu D s doporučeným obsahem 1500­-2000 IU za den /v závislosti na vašem věku/ zlepšíte hladinu tohoto nezastupitelného vitamínu v těle. Organismu tak pomůžete překlenout období, než zase vykoukne slunce. Vitamín D také pomáhá zvednout náladu a zlepšuje celkový duševní stav lidí se sezónní afektivní poruchou (SAD; tzv. zimní deprese).

 

Chytré uhlovodany

 

Karbohydráty jsou oblíbeným nepřítelem současných diet, pro udržení nálady a energie jsou však zásadní. Jsou přístupnějším zdrojem našeho energetického „paliva“, a také zvedají hladinu hormonu serotoninu, díky kterému se cítíme dobře (tzv. feel good chemical). Klíčové je vyhnout se sladkostem, které zapříčiňují rychlý vzestup a pád hladiny krevního cukru a tím pádem i pokles energie a náladovost.

 

Sáhněte raději po celozrnných výrobcích jako celozrnný chléb, hnědá rýže a ovesné vločky.

 

Anti-živiny

 

Omezte příjem tzv. anti-živin. Perlivé nápoje, cukr, káva, čaj, alkohol a cigarety narušují schopnost těla přijímat důležité minerály. Snížením příjmu těchto ‚anti-živin‘ můžete zvýšit příjem zdravých a náladu podporujících látek.

 

Maca horská

 

Maca horská, známá jako peruánský ženšen, je adaptogenní bylina, což znamená, že navozuje hormonální i imunitní rovnováhu organismu a pomáhá se vyrovnat se škodlivými účinky stresorů ve stravě. K dostání je jako prášek nebo v kapslích a vhodná je zejména pro ty, kdo se cítí pod tlakem.

 

Ořechové orgie

 

Kešu, mandle a lískové ořechy jsou bohaté na bílkoviny a hořčík – minerál, který dokáže zlepšit náladu.

 

Dobrým zdrojem hořčíku jsou celozrnné výrobky, konkrétně cereálie z otrub (bran cereals), některé ryby a listová zelenina jako listy červené řepy a mangold.

 

Do směsi nezapomeňte přidat i para ořechy kvůli selenu, minerál, které může být přirozeným zdrojem dobré nálady. Studie přisoudily špatné nálady právě nedostatku selenu. Ale nepřežeňte to: příliš mnoho selenu škodí.

 

Cvičte

 

Cvičení je dalším způsobem, jak zvýšit vaši energii a zlepšit náladu, dokonce i taková 15-ti minutová procházka vás může nabít. Studie ukazují, že pravidelné cvičení pomáhá proti depresi a spouští další změny v těle, které vám dodají více energie po celý den. Zkuste procházku, zacvičte si jógu anebo chvilku meditujte pod dohledem trenéra.

L1050902

Zimu plnou slunce přeje Gabriela a tým

 

 

 

GABRIELA
PEACOCK

nutriční specialistka
Zdroje:

Vydáno: 1.3.2017 | Všechny články autora



Může se vám také líbit:

  • Místní projekty UNICEF spatřují výhodu přístupu UPSHIFT v praxi, například program „Dreamcatcher“ v Guatemale. Tento program pomáhá okrajovým skupinám mladých lidí, včetně původních obyvatel a lidí z venkovských oblastí, vrátit se do školy a rozvíjet dovednosti, které potřebují ke splnění[číst více]
  • Praha tento týden ožila módou! Maraton přehlídek, řada zajímavých přednášek a diskuzí, známé osobnosti, ale především nové inovativní nápady českých módních tvůrců… Pokud patříte mezi milovnice nebo milovníky módy, pak jste si určitě tuto událost nenechali ujít. Já osobně jsem[číst více]
  • tenisky uvodni Tatam jsou doby, kdy byly vhodné jen na sport nebo víkendovou zábavu… Tenisky letos ovládly nejen přehlídková mola, ale i naše každodenní šatníky. Upřímně musím napsat, že já z toho mám opravdu radost! Proto jsem se rozhodla vybrat z nových[číst více]

 



Wishlist