By Lucie Janotova & Eva Jasanovska

Revoluční dieta 5:2 nutriční specialistky Gabriely Peacock

Je zde další průvodce Gabriely zdravým životním stylem.

Pět dní v týdnu jezte, co jen chcete, a váš příjem kalorií hlídejte dva. Dieta 5:2 je způsob stravování stále umožňující jíst vaše oblíbená jídla. Zní to příliš skvěle, než aby to byla pravda?

 

snimek-obrazovky-2017-01-04-v-21-29-59

 

Zvyk postění se skutečně není nic nového. Před pár lety se však něco zásadně změnilo v přístupu k němu – činnosti, která byla dříve spojovaná spíše s náboženskými rituály nebo politickými protesty. Částečné hladovění, zázrak v hubnutí (s dalšími potenciálními zdravotními benefity, které ale ještě nebyly prokázány), byl bouřlivě přijat celou britskou „dietující komunitou“, které bylo řečeno, že stále může jíst, co si zamane a to během většiny týdne, a přesto zhubne.

 

Tzv. 5:2 je založena na následujících zásadách:

 

  • Jíst normálně 5 dní v týdnu, zbývající dva jíst výrazně méně.
  • Během ‚postních dnů‘ zkonzumujete jen 25% vašeho doporučeného denního příjmu kalorií. To je pro průměrnou ženu 500 kcal denně, pro průměrného muže 600 kcal za den.
  • Tyto dva dny nemusí být po sobě následující – ale můžou, pokud chcete.
  • 500/600 kcal zkonzumovaných při postních dnech může být rozděleno, nebo nastřádáno na jedno plnohodnotné jídlo.
  • Během těchto dní zkuste hodně pít – vodu, bylinkové čaje, černé čaje. A nezapomeňte, že když si přilejete mléko, přidáváte také kalorie.
  • Rozumně si naplánujte, které potraviny můžete jíst o postních dnech: často se říká, že ovoce ve skutečnosti obsahuje mnohem více kalorií, než se předpokládá, a tak vybírejte hlavně bílkoviny (libové maso, ryby, fazole a luštěniny) a zeleninu, která obsahuje hodně živin a zasytí vás.
  • O zbylých dnech jezte rozumně a nesnažte se všechno nahnat. Kalorie počítat nemusíte, jen, pokud byste chtěli.
  • Cvičení se doporučuje po dobu nejméně třiceti minut, 4-5x týdně.
  • Dbejte na umírněnou konzumaci alkoholu během normálních dní, držte se doporučených limitů.

 

Klíčem k popularitě této diety je její jednoduchost a především fakt, že pět dní v týdnu můžete jíst, co jen chcete. Existují ale zaznamenané vedlejší účinky, zvláště pak během několika prvních dní, zahrnující hlad, bolest hlavy, nepříjemný pocit v žaludku, podrážděnost a letargii.

Co říká GPnutrition…

Palcové titulky týkající se diety 5:2 i podobných diet založených na částečném hladovění, hlásají, že omezení příjmu kalorií může být spojeno s:

  • Dlouhověkostí
  • Snížením rizika srdečních onemocnění, mrtvice i rakoviny
  • Snížením váhy
  • Zlepšením hladin cholesterolu a hospodaření s krevním cukrem
  • Působením proti stárnutí díky možnému účinku na snižování hormonu Inzulínu podobnému růstovému faktoru 1 (IGF1)

 

Nicméně tyto pozitivní účinky se doposud potvrdily pouze při studiích na zvířatech. Současný vědecký názor je ten, že benefity postění se nejsou prokázány, a dokud nebude provedeno dostatečné množství studií na lidech, je nejlepší jíst vyváženou stravu. Pro většinu lidí je částečné hladovění bezpečné, existují ale určité skupiny, které by ho praktikovat neměly: děti, těhotné a kojící ženy, lidé s cukrovkou typu 1, a lidé podvyživení (BMI <19). Pokud užíváte nějaké léky, je důležité, abyste se před začátkem diety poradili se svým lékařem.

 

Pokud se pro tuto dietu rozhodnete, ujistěte se, že vaše ne-postní dny jsou nadupány nutričními potravinami, jako je ovoce, zelenina, celozrnné pečivo a netučná bílkovina jako kuřecí maso, ryby, krůta nebo mléčné výrobky.

 

Zdravé hubnutí přeje nutriční poradkyně Gabriela Peacock a tým

 

 

GABRIELA
PEACOCK

nutriční specialistka
Zdroje: Gabriela

Vydáno: 6.1.2017 | Všechny články autora



Může se vám také líbit:

  • Poté, co loni v červenci otevřel FENDI CAFFE a Peekaboo Bar pop-up v londýnském obchodním domě Harrods, přichází módní dům FENDI s Prefall kolekcí 2020, z níž na vás dýchne dynamická a svobodomyslná kalifornská atmosféra a kterou navrhla Silvie Venturini[číst více]
  •   Přivolat hezké počasí můžete nejen díky květovaným vzorům vašich šatů, ale třeba i novým parfémem… Vlastně cokoliv, co vás potěší a rozzáří studené šedivé ulice, je dobře, ne? Proto jsme pro vás vypátraly nejnovější hity mezi vůněmi, které už[číst více]
  • Cvičení, jehož podstatou je snaha udržet za každou cenu rovnováhu, a to pomocí nejrůznějších pomůcek a nářadí, si získává stále více příznivců ve všech věkových kategoriích. Při takovém cvičení se totiž zapojí hluboký stabilizační systém. Pokud ho dokážeme posílit, zbavíme[číst více]

 



Wishlist